niedziela, 3 października 2010

Góra Świętej Wiktorii zdobyta!

Na nadzielę zaplanowaliśmy sobie wycieczkę górską. Naszym celem było dotarcie do Krzyża Prowansji (Croix de Provence), który znajduje się na górze Świętej Wiktorii. Nie w najwyższym jej punkcie (którym jest Pic des mouches - 1 011 m n.p.m.), lecz na 946 m n.p.m.

Niestety rano Łukasz czuł się kiepsko, najwidoczniej gdzieś się przeziębił, więc nie mógł wyruszyć w góry, szczególnie że wiał dziś mistral (dochodzący w porywach do 85 km/h). Łukasz został więc w domu, by się kurować, a my z Elwirą wyruszyłyśmy zdobywać górę.

Dojechałyśmy autobusem w okolice tamy Bimont i stamtąd ruszyłyśmy w górę. Droga była stroma, kamienista, a wiatr utrudniał pięcie się w górę. Podejście było ciężkie i męczące (myślałam, że ducha wyzionę), ale w końcu dotarłyśmy do Prieuré - starych zabudowań zakonnych, które obecnie pełnią rolę schroniska. Nie takiego schroniska z herbatą i pierożkami, jak zazwyczaj u nas w górach. Tam jest po prostu sala w której są takie jakby półki od ściany do ściany, na których można spać. Jest też kominek, stół i ławy. A na dziedzińcu jest studnia, z której można sobie wypompować wodę (jeśli chodzi o szczególne wygody, to nieopodal jest toaleta). Na terenie zabudowań klasztornych znajduje się też kapliczka.

Po kolejnych 15 minutach wspinaczki dotarłyśmy na szczyt góry, pod sam Croix de Provence. Na górze wiał strasznie silny wiatr, ledwo się można było poruszać. A strach spadać z takiej wysokości :) Widoki z góry bardzo ładne, niestety dziś widoczność nie była idealna i horyzont był jakby lekko zamglony.

Zresztą,zobaczcie sami:

Jezioro Bimont
W drodze na szczyt - w oddali widać cel naszej wycieczki
Spora część trasy już pokonana
Walka z wiatrem na szczycie
Pod samym krzyżem Prowansji
A oto i Croix de Provence w całej okazałości
Spojrzenie prawie z samego szczytu (widoczne Prieuré)

Wejście do Prieuré
Słówko od padniętej górzystki: l'excursion (czyt. lekskursją) - czyli wycieczka.